Kun jij jouw werk verkopen op de markt? Begrijpen klanten meteen wat er bij jou te halen valt? Wat is jouw gezondste fruit? En wat kost het? Veel mensen vinden dergelijke vragen moeilijk te beantwoorden omdat we vaak deel van uitmaken een groter geheel (een organisatie) en een bijdrage (meestal een dienst) leveren. De uitkomsten van ons werk zijn zelden exact gedefinieerd omdat klanten (vaak collega’s) continu vragen om variatie (in inhoud, kwaliteit, snelheid, etc.).
Soms weten klanten niet wat ze kunnen verwachten omdat ons aanbod niet duidelijk is. Soms voelen we ons overvraagd omdat klanten denken dat alles kan.
Dan is het goed om eens naar de markt te gaan. Om de oervorm van vraag en aanbod aan het werk te zien en er ons voordeel mee te doen. Zo zijn we dit voorjaar op pad gegaan met de dienstverleners van Arbo, Milieu en Duurzaamheid van de Rijksuniversiteit Groningen. We hebben elkaar geholpen met de herinrichting van onze spreekwoordelijke marktkramen. Een aantal eenvoudige vragen – wat is jouw duurste / leukste / beste / nieuwste / etc. dienst – doet wonderen. Nieuwsgierigheid en een goed gesprek met klanten en collega’s doen de rest. Probeer maar!